۱۳ آبان ۱۳۸۷

لاریجانی نماینده دولت را از مجلس اخراج کرد
یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در جلسه علنی روز یک‌شنبه مدیرکل امور پارلمانی دولت محمود احمدی‌نژاد را به «فریبکاری» متهم کرد و گفت که وی از این پس حق حضور در مجلس را ندارد.

آقای عباسی، مدیرکل دفتر دولت در مجلس، روز چهارشنبه در مصاحبه با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته بود هنگامی که «در باره استیضاح وزیر کشور» سرگرم رایزنی در مجلس بوده است، یکی از نمایندگان او را «مورد ضرب و شتم» قرار داده است و به همین دلیل قصد دارد از آن نماینده شکایت کند.

پس از انتشار این مصاحبه و واکنش نمایندگان مجلس، گفته شد که آقای عباسی با علی‌اصغر زارعی، نماینده تهران و یکی از امضاکنندگان طرح استیضاح علی کردان، درگیری داشته است.

طرح استیضاح علی کردان، وزیر کشور ایران، را شماری از نمایندگان مجلس و پس از مشخص شدن تقلبی بودن مدرک دکترای او تهیه و تسلیم هیأت رییسه مجلس کرده‌اند.

برخی از نمایندگان مجلس گفته‌اند نماینده دولت روز چهارشنبه به همراه رسید کمک پنج میلیون تومانی دولت برای کمک به تعمیرات مساجد حوزه‌های انتخابیه نمایندگان، برگ دیگری نیز برای امضا به نمایندگان داده شده، که در واقع، نامه انصراف از استیضاح وزیر کشور بوده است.

به گفته این نمایندگان، با روشن شدن این موضوع میان آقای عباسی، مدیرکل دفتر دولت در مجلس، و علی‌اصغر زارعی درگیری روی داده است.

با خبرساز شدن این موضوع، محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت، و علی لاریجانی، رییس مجلس، هرکدام دستور جداگانه‌ای برای پیگیری این ماجرا صادر کردند.

سرانجام روز یک‌شنبه محمدحسین ابوترابی‌فرد، نایب رییس مجلس که ازسوی آقای لاریجانی مسئول رسیدگی به این ماجرا شده بود، روایت نمایندگان از رویداد روز چهارشنبه مجلس را تایید کرد و در نطق پیش از دستور خود آقای عباسی را در این زمینه مقصر شناخت.

علی لاریجانی با اشاره به گزارش محمدحسین ابوترابی‌فرد در باره این موضوع گفت: «مسأله کمک به مساجد روال مشخصی دارد که باید مطابق آن مسیر طی شود و اشکالی که در این بحث مطرح شد این است که این کار روال طبیعی نداشت و با یک نوع فریبکاری در مورد استیضاح همراه شد.»

علی لاریجانی با تاکید بر این که استیضاح حق نمایندگان مجلس است گفت: «من لازم می‌دانم این نکته را تذکر بدهم دوستانی که از دولت تشریف می‌آورند برای اینگونه مسائل، چه سؤال چه استیضاح، طراز کار را حفظ کنند. لزومی ندارد که خود را آغشته به این مسائل کنند؛ که زمانی که این مسائل روشن شود این مباحث را به وجود بیاورد.»

علی‌اصغر زارعی، نماینده اصولگرایی که طرح استیضاح وزیر کشور را نیز امضا کرده است، در باره درگیری‌اش با مدیرکل امور پارلمانی دولت، گفته بود: از آنجایی که «روش و اقدام را بر خلاف رویه دولت محترم می‌دانستیم، ابتدا با فرد خاطی برخورد کردیم.»

آقای عباسی گفته بود که علی‌اصغر زارعی روز چهارشنبه در لابی مجلس به وی سیلی زده است.

عوض حیدرپور، نماینده شهرضا و یکی دیگر از امضاکنندگان طرح استیضاح، نیز گفته‌های علی‌اصغر زارعی در باره «فریب دادن نمایندگان توسط آقای عباسی» را تایید کرده بود.

علی لاریجانی روز یک‌شنبه ضمن «تشکر از رییس جمهوری برای پیگیری این مسأله» گفت: «این مسأله همانطور که آقای ابوترابی گفتند تا همین جا نشان داد به هر حال اشکالی در کار آقای عباسی که در دفتر دولت است وجود داشت و این کار وی بسیار ناپسند و نادرست بود و ایشان حق ندارد دیگر در مجلس حضور یابد.»

رییس مجلس ایران همچنین با تشکر از نمایندگانی که به گفته وی «این موضوع را درک کردند» افزود: «کسی نباید به خود اجازه دهد با حیثیت مجلس اینگونه بازی شود.»

از سوی دیگر، محمود احمدی نژاد نیز عبدالرضا شیخ‌الاسلام، سرپرست دفتر بازرسی ریاست جمهوری، را مأمور پیگیری این ماجرا کرده است.