۱۵ آبان ۱۳۸۷







واکنش ها به پیروزی اوباما
باراک اوباما، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به عنوان چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده انتخاب شده است.
بسیاری از رهبران جهان پیروزی او را فرصتی برای گشوده شدن فصلی جدید در روابط خود با آمریکا ارزیابی کرده اند.
هو جینتائو، رئیس جمهوری چین، مانوئل باروسو، رئیس اتحادیه اروپا و رهبران فرانسه، بریتانیا و ژاپن از جمله نخستین مقامات خارجی بودند که انتخاب آقای اوباما را به او تبریک گفتند.
رئیس جمهوری چین ابراز امیدواری کرد که روابط این کشور و آمریکا به سطح جدیدی ارتقا یابد و تارو آسو، نخست وزیر ژاپن، گفت که برای تقویت هرچه بیشتر روابط با ایالات متحده تلاش خواهد کرد.
نیکولا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه گفت انتخاب شدن آقای اوباما امیدهای بزرگی را به وجود آورده است.
گوردون براون، نخست وزیر بریتانیا، پیروزی باراک اوباما را واقعه ای تاریخی توصیف کرده است.
بعد از آنکه بر سر عراق میان دولت جورج بوش و دولت آنگلا مرکل اصطکاک سیاسی پیش آمد، امروز صدرعظم آلمان گفت که او مشتاق است با دولت آتی آمریکاروابط نزدیکتر و همکاری بر اساس اعتماد متقابل بیشتر برقرار کند.
وزیر خارجه لهستان و نخست وزیر اوکراین از جمله دیگر مقامات اروپایی بوده اند که انتخاب آقای اوباما را لحظه ای شاد و شخصیت او را الهام بخش توصیف کرده اند.
سیلویو برلسکونی، نخست وزیر ایتالیا، که طرفدار سرسخت جان مک کین، رقیب اوباما از حزب جمهوریخواه بوده است، با اشتیاق واکنش نشان نداده است. وزیر خارجه او هشدار داده است که آقای اوباما پس از به دست گرفتن تصدی امور به درستی از اروپا خواهد خواست در قبال مسائل امنیتی مسئولانه تر برخورد کند.
پاپ بندیکت، رهبر کاتولیک های جهان گفت که او دعا کرده است که آقای اوباما بتواند انتظاراتی که از او دارند، برآورده کند.
در افغانستان، حامد کرزی، رئیس جمهوری، گفت که اهمیت ندادن رای دهندگان آمریکایی به رنگ پوست و نژاد برای انتخاب رئیس جمهور خود، در اشاعه ارزش های مشابه به سایر نقاط جهان تاثیر زیادی خواهد داشت.
در کنیا، موای کیباکی، رئیس جمهوری، به مناسبت انتخاب باراک اوباما، روز پنجشنبه این هفته را در آن کشور تعطیل عمومی اعلام کرد.
پدر آقای اوباما در کنیا متولد شده بود و هنگام تحصیل در آمریکا، با مادر او ازدواج کرد هرچند این ازدواج به زودی به متارکه انجامید.
سوسیلو بامبانگ یودهویونو، رئیس جمهوری اندونزی، گفت که امیدوار است رهبری آقای اوباما به حل بحران اقتصادی جهانی کمک کند.
گزارش های رسیده از اندونزی حاکی از آن است که انتخاب باراک اوباما، که چهار سال از دوران کودکی خود را در این کشور گذرانده، با خرسندی بسیاری از مردم اندونزی مواجه شده است.
واکنش در خاورمیانه
دولت ایران در واکنش به انتخاب شدن باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا ابراز امیدواری کرده است دولت جدید آمریکا بتواند در عمل، خواست مردم آمریکا را که فاصله گرفتن از رویکردهای غلط دولتمردان کنونی است، برآورده کند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران امروز (15 آبان)، در ارتباط باموضع جمهوری اسلامی در قبال انتخاب آقای اوباما گفت: "انتخاب باراک اوباما به ریاست جمهوری آمریکا نشانه بارز خواست و تمایل مردم آن کشور به تغییرات اساسی در سیاست داخلی و خارجی آمریکاست."
از جمله واکنش های دیگر در ایران اظهارات غلامعلی حدادل عادل، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی، بوده است که انتخاب باراک اوباما را شکست سیاست های آمریکا در سراسر جهان دانسته است.
او گفت: "آمریکایی ها مجبور هستند برای نجات از باتلاقی که بوش برای آنها ایجاد کرده بود تغییری در سیاست های خود بدهند."
محمد حسن ابوترابی فرد ، نایب رئیس اول مجلس، نیز امروز در اظهاراتی این تحول را نشانه شکست سیاست دولت جمهوریخواه در آمریکا توصیف کرده است.
آقای ابوترابی فرد نیز گفته است که "اوباما می تواند با استفاده از تجارب شکست خورده بوش و سیاست های غلط او در خاورمیانه، به اصلاح رفتار خویش همت گمارد."
به گفته نایب رئیس اول مجلس ایران، سیاست های جورج بوش در قبال موضوع هسته ای ایران، جنگ در افغانستان و عراق و حمایت از اسرائیل "باعث انزوای آمریکا در میان ملل آسیا، جهان اسلام و کشورهای مستقل و آزادیخواه شده است."
دولت عراق از انتخاب شدن باراک اوباما استقبال کرده اما تغییر یک شبه سیاست های خارجی آمریکا را قمار بزرگی توصیف کرده است.
آقای اوباما در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داد که سربازان آمریکایی را در مدت شانزده ماه از عراق خارج خواهد کرد.
اما هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، گفته است که او فکر نمی کند خروج نظامیان آمریکا سریعا انجام بگیرد.
عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، از آقای اوباما خواسته است آمریکا را به میانجی صادق در مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطینیان تبدیل کند.
عمرو موسی گفت مردم خاورمیانه قویا احساس می کنند که تغییر در نگرش آمریکا لازم است.
اهود اولمرت، کفیل نخست وزیری اسرائیل، گفت او اطمینان دارد که ارتباط میان اسرائیل و آمریکا در دوران ریاست جمهوری آقای اوباما قوی تر خواهد شد.
گروه فلسطینی حماس گفته است رئیس جمهوری منتخب آمریکا باید از خطاهای دولت های قبلی آمریکا درس بگیرد.
بازارهای مالی جهان نیز انتخاب باراک اوباما را مثبت ارزیابی کرده اند و شاخص بهای سهام در بورس ژاپن بیش از 4 درصد ترقی کرد و بازارهای سهام در سنگاپور، هنگ کنگ، استرالیا و زلاندنو نیز شاهد افزایش شاخص بهای سهام بودند.
روز گذشته، و با پیش بینی موفقیت باراک اوباما، شاخص بهای سهام در بازار بورس نیویورک حدود 3 درصد افزایش یافت و بازارهای سهام اروپایی نیز بین 4 تا 5 درصد رشد کردند.
اگرچه آقایان اوباما و مک کین در جریان مبارزات انتخاباتی برنامه های اقتصادی خود را به تفصیل بیان نکرده اند، اما به نظر می رسد که سرمایه گذاران در سرتاسر جهان نتیجه این انتخابات را تحولی مثبت ارزیابی می کنند.
به گفته برخی ناظران، نتیجه انتخابات دست کم نشان می دهد که با وجود دشواری های اقتصادی فعلی، مردم آمریکا نسبت به آینده خوشبین هستند و این کشور از توانمندی و انعطاف پذیری سیاسی و اجتماعی لازم برای در دست گرفتن رهبری جهان در دوره ای بحرانی برخوردار است.



BBC