۱ آذر ۱۳۸۷


نفت به بشکه ای زیر 50 دلار افت کرد
برای اولین بار از ماه مه 2005 تاکنون بهای نفت به زیر بشکه ای 50 دلار افت کرده است که به نگرانی ها در مورد ادامه رکود اقتصادی و همچنین پیش بینی افت تقاضا مربوط می شود.
بهای نفت خام شیرین آمریکا به 49 دلار و 62 سنت رسید و نفت خام برنت در بازار لندن به بشکه ای 48 دلار و 90 سنت افت کرد.
به این ترتیب بهای نفت اکنون حدود دو سوم کمتر از 147 دلاری است که در ماه ژوئیه معامله می شد.
اعضای کارتل نفتی اوپک که ماه گذشته تصمیم گرفتند سقف تولید را یک و نیم میلیون بشکه کاهش دهند، قرار است روز 29 نوامبر بار دیگر دیدار کنند تا در مورد گام بعدی خود تصمیم بگیرند.
جاناتان کورنافل، مدیر واحد آسیای شرکت "هادسون کاپیتال انرژی" گفت: "فقدان هرگونه خبر مثبت در زمینه تقاضا و همزمان ادامه تلاطم در اقتصاد جهانی، به نقصان خبرهای خوب (در بازار نفت) منجر شده است."
بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه گفت که انتظار دارد اقتصاد این کشور در نیمه اول سال آینده منقبض شود که به نگرانی در مورد افت تقاضا در بازار سوخت دامن زد.
ارقام منتشر شده از سوی "اداره اطلاعات انرژی" آمریکا در روز چهارشنبه نشان داد که ذخایر نفت این کشور هفته گذشته به میزان یک میلیون و 600 هزار بشکه افزایش یافته است که دو برابر رقم مورد انتظار بود.
همزمان آمارها در ژاپن نشان داد که این کشور در ماه اکتبر برای دومین بار ظرف سه ماه کسر تجاری داشته است و صادرات آن نسبت به مدت مشابه سال قبل 7/7 درصد افت کرده است.
همه این نشانه ها باعث شده سرمایه گذاران از خرید کالاهایی مانند نفت پرهیز کنند.
ایران هفته گذشته از اوپک خواست برای تثبیت بهای نفت اقدامات بیشتری صورت دهد. صادرات نفت خام حدود 80 درصد درآمد دولت ایران را تشکیل می دهد که این کشور را در برابر نوسانات شدید قیمت نفت آسیب پذیر می کند.
بهای نفت اواسط هفته گذشته به زیر 60 دلار رسیده بود که اکنون حدود 10 دلار دیگر در بشکه افت کرده است.
یک مقام بانک مرکزی ایران دو هفته پیش اخطار داد که اگر بهای نفت به بشکه ای زیر 60 دلار سقوط کند اقتصاد ایران "با مشکلات بزرگی روبرو خواهد شد."
BBC