۱ آذر ۱۳۸۷


پیش‌بینی افول موقعیت آمریکا در دهه‌های آینده
آمریکا سال‌های سختی پیش رو دارد. شورای ملی اطلاعات آمریکا در گزارشی تازه وضعیت جهان در سال ۲۰۲۵ را پیش‌بینی کرده است. چند قطبی شدن قدرت و نقش محوری ایران در نظم نوین جهانی، دیگر نکات ذکر شده در این گزارش‌اند.
شورای ملی اطلاعات آمریکا در گزارشی تازه، وضعیت جهان در سال ۲۰۲۵ را پیش‌بینی کرده است. بر اساس این گزارش موقعیت ایالات متحده‌ی آمریکا در سطح بین‌المللی در ظرف دو دهه‌ی آینده، تضعیف خواهد شد. ادامه‌ی کاهش ارزش دلار در برابر واحدهای دیگر پولی، یکی دیگر از مشکلاتی است که با استناد به این گزارش، آمریکا در آینده‌ای نه چندان دور با آن دست به گریبان خواهد بود.

این گزارش که با توجه به روند تغییرات درازمدت در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی در جهان تدوین شده است، رشد کشورهایی چون هند و چین را عامل اصلی تضعیف آمریکا می‌داند.
موضوع مرکزی گزارش شورای ملی اطلاعات آمریکا، تغییر مناسبات قدرت در جهان است. تدوین‌کنندگان گزارش می‌نویسند: «تقسیم قدرتی که پس از جنگ جهانی دوم بر جهان چیره شد، دیگر به گذشته تعلق دارد. هر چند که آمریکا در سال‌های آینده، قدرتمندترین کنش‌گر در جهان باقی خواهد ماند اما قدرت نسبی او حتی در حوزه‌ی نظامی هم کاهش یافته و این کشور روز به روز ضعیف‌تر خواهد شد. در نظم نوین جهانی که در آینده چند قطبی خواهد بود، آمریکا در کنار چین و هند در رأس هرم قرار گرفته و بر سر توسعه‌ی قدرت، با هم رقابت خواهند کرد.»

افزایش وزن سیاسی ایران، در کنار کشوری چون ترکیه از نکات دیگر این گزارش است. همچنین به افزایش احتمالی نقش ایران و روسیه در اثر افزایش بهای نفت و گاز نیز اشاره شده‌است.

در این گزارش همچنین برای یک کشور غیر عربی، خارج از حوزه‌ی خاور میانه، پتانسیل رشد و دارا شدن نقش ژئوپلیتیک پیش‌بینی کرده‌است. ایران بنا بر اعتقاد کارشناسان اطلاعاتی آمریکا تا سال ۲۰۲۵ نقشی محوری در نظم نوین جهانی بازی خواهد کرد.

روند تغییرات اقتصادی: آمریکا بازنده، روسیه و کانادا برنده

تغییرات اقلیمی به دراز شدن فصل مفید برای کشاورزی در کشورهایی چون روسیه و کانادا خواهد انجامید و دسترسی به منابع نفتی در مناطق مرتفع شمالی کره زمین را آسان‌تر خواهد کرد. گزارش می‌افزاید: «دسترسی آسان‌تر به این منابع و طولانی شدن فصل کشاورزی، موقعیت دو کشور روسیه و کانادا را در مناسبات اقتصادی بیش از پیش بهبود می‌بخشد.» این بهبود وضعیت اقتصادی اما به نوشته‌ی این گزارش به معنای گسترش قدرت روسیه تا حد یک ابرقدرت نخواهد بود. تعلل در سرمایه‌گذاری‌ها در بخش انرژی و همچنین ادامه‌ی جنایت و فساد مالی در دستگاه‌های دولتی، از عواملی عنوان شده‌اند که مانع از تبدیل شدن روسیه به یک ابرقدرت خواهند بود.

الف/ خبرگزاری فرانسه، خبرگزاری آلمان