۱۸ اسفند ۱۳۸۷


جلوگیری از برگزاری مراسم روز زن در تهران

رادیو آلمان
مراسم گرامیداشت روز جهانی زن که قرار بود با حضور حقوقدانان و فعالان حقوق زن در تالار ورشو در تهران تشکیل شود، با دخالت ماموران انتظامی به هم خورد. قرار بود این مراسم از ساعت ۱۴ تا ۱۷ روز یکشنبه هشتم مارس برگزار شود.
کمیته آموزش و پژوهش کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری، قصد برگزاری این مراسم را با نام "زنان اکنون" داشت. این کمیته، برگزاری روز زن را در چارچوب طرح ظرفیت سازی ملی برای ارتقای حقوق بشر و دسترسی بیشتر به عدالت اعلام کرده بود. قرار بود چندین گزارش ‌حقوقی از مسائل و مشکلات زنان ایرانی در این مراسم ارائه گردد. ماموران انتظامی از ساعت ۱۳:۳۰ جلوی در تالار ایستاده بودند و از ورود افراد به سالن جلوگیری می‌کردند.

محمد مصطفایی وکیل دادگستری به دویچه‌وله گفت: «اعلام کردند که شما مجوز ندارید در حالیکه ما مجوز داشتیم و روابط عمومی شهرداری اجازه داده بود و همه کارهای لازم را انجام داده بودیم.»

به نقل از محمد مصطفایی، برخورد خشونت‌آمیز یا بازداشتی در حین دور کردن مردم از محل مراسم اتفاق نیافتاده است. مصطفایی از این‌که یک گردهمایی حقوقی و آموزشی به ظن طرح مسائل سیاسی به هم خورده است، ابراز تاسف کرد.