۲۳ اسفند ۱۳۸۷

خط فقر: ۸۵۰ هزار تومان، حداقل حقوق کارگران: ۲۷۰ هزار تومان
شورای عالی کار ، حداقل دستمزد کارگران را برای سال ۸۸ ، ۲۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین کرد. وزیرکار می‌گوید این مبلغ بر اساس نرخ تورمی ۲۵ درصد تعیین شده، ولی کارگران معتقدند نرخ کالاها و نیازهای اساسی بیش از دو برابر شده است.
در حالی که طبق اعلام نظر رسمی کارشناسان، خط فقر برای تهران و شهرهای بزرگ ۸۵۰ هزار تومان تعیین شده، وزیر کار و امور اجتماعی اعلام کرد حداقل دستمزد کارگران در سال ۸۸، ۲۷۴ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود.

محمد جهرمی، وزیر کار، پس از جلسه شورای عالی کار در روز چهارشنبه بیست و یکم اسفند ماه به خبرنگاران گفت، این میزان با توجه به نرخ تورم ۲۵ درصدی تصویب شده و بر همین اساس دستمزدها هم ۲۵ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که حسین راغفر، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه، در همان روز به خبرگزاری فارس گفت نرخ تورم ۳۵ درصد است و بر همین اساس در سال ۸۸ خط فقر مطلق برای یک خانواده پنج نفره در تهران بالاتر از ۸۵۰ هزار تومان خواهد بود.

سال گذشته هنگامی که شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران را ۲۱۹ هزار تومان تعیین کرد، کارگران نسبت به تعیین این مبلغ اعتراض کردند. امسال نیز سندیکای شرکت واحد و چند نهاد مستقل کارگری دیگر، یک طومار ۱۵ هزار امضایی تهیه کردند و چند روز قبل از جلسه شورای عالی کار، نمایندگان خود را به همراه این طومار به دفتر این شورا فرستادند.

سعید ترابیان، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد، در مورد دیدار نمایندگان کارگران با اعضای شورای عالی کار و دستمزدها چنین می‌گوید: «این طومار امضاها را ما دقیقا دو سه روز قبل از تعیین دستمزد سال ۸۸ خدمت دبیر شورای عالی دستمزدها آقای نظری جلالی بردیم، که در دفترشان موفق به زیارت ایشان نشدیم. ولی با مدیر دفترشان صحبت کردیم و ایشان اعلام کردند که نظرات ما و طومار امضاها را خدمت آقای نظری جلالی می‌رسانند و قول دادند که اگر امکانش باشد ترتیبی می‌دهند تا نماینده‌ی این ۱۵هزار کارگری که طومار را امضا کردند و خواهان حداقل دستمزد عادلانه برای کارگران هستند، بتوانند در جلسه شورای عالی کار حضور داشته باشند، که متاسفانه با مخالفت آقای نظری جلالی، که معاونت وزیر کار را هم به‌عهده دارند و دبیر کمیته‌ی دستمزدها هم هستند، روبرو شد و ایشان موافقت نکردند که نماینده‌های این ۱۵هزار کارگر در این جلسه حضور داشته باشند.»
این در حالی است که محمد جهرمی وزیر کار پس از پایان جلسه شورای عالی کار به خبرنگاران گفت: «خوشبختانه مجموعه کارگرانی که در این جلسه حضور داشتند، با تفاهم خوبی جلسه را ترک کردند، هرچند کارگران و کارفرمایان سایر بخش‌ها نمی‌توانند رضایت کامل داشته باشند، زیرا مشکلات تولیدی و کارگری وجود دارد.»

سعید ترابیان به نرخ تورم موجود در کشور و خط فقر اعلام‌شده توسط مسئولان اشاره کرده و می‌گوید: «برحسب تورم و گرانی‌ای که در کشور هست، بخاطر این که اکثریت کارگران اجاره نشین هستند و مبالغ کرایه‌هایی که هست، و طبق گفته‌ی خود مسئولین که ۶۰۰هزارتومان و ۷۰۰هزارتومان زیر خط فقر است، ما نظرمان برای حداقل دستمزد روی مبلغ یک میلیون تومان بود که خیلی دور از انتظار نیست.»

مسئولان وزارت رفاه که قانونا موظف به اعلام عمومی میزان خط فقر هستند، در چند روز گذشته و در آستانه زمان تعیین حداقل دستمزد برای کارگران، از اعلام این رقم خودداری کرده‌اند. وزارت رفاه به خبرنگار روزنامه سرمایه که خواستار اعلام رسمی خط فقر شده بود گفته است: «آمار خط فقر در نیمه اول هر سال برای برنامه‌ریزی به مسئولان کشور اعلام می‌شود، اما اعلان عمومی آن به درد کسی نمی‌خورد.»

سعید ترابیان، عضو سندیکای کارگران شرکت واحد، می‌گوید کاری به آمار رسمی و غیر رسمی ندارد و تنها بر پایه مشاهدات خودش معتقد است که تعیین حداقل دستمزد ۲۷۰ هزار تومانی برای کارگران، آنان را به پایین تر از خط فقر سوق مید‌هد. ترابیان در این باره می‌افزاید: «اگر به صورت خیلی عادی هم ما ملاحظه بکنیم، گوشتی را که پارسال یک خانوار می‌توانست کیلویی ۵ یا ۶ هزارتومان بخرد، امسال به ۱۰هزار تومان رسیده. کرایه‌خانه‌ها دوبرابر شده است، واقعا بی‌معنی است که بخواهند حقوق کارگر را فقط ۲۵درصد اضافه کنند. کارگر با ۲۷۵ هزارتومان چه طور می‌تواند یک خانه اجاره ‌کند، وقتی کمترین اجاره بها در تهران و حتا حاشیه‌ی تهران ۳۰۰ـ ۲۵۰ هزارتومان است. متاسفانه با این مبلغی که توسط این آقایان تعیین شده، به هیچ عنوان کارگرها نه به اجاره‌خانه و نه به خورد و خوراک و پوشاک می‌رسند. واقعا اگر به گفته‌ی خود مسئولین، خط فقر ۶۰۰ هزارتومان باشد، دیگر باید اسمی پیدا کنیم که آنها را از فقیر، فقیرتر حساب کنیم. چون دیگر واقعا ما فقیر هم محسوب نمی‌شویم، از فقیر هم یک درجه پایین‌تر محسوب می‌شویم.»
میترا شجاعی
Radio Alman