۱۶ مرداد ۱۳۸۸


تهران: «خون ندا خشک نشده»
شب جمعه تهران باز شاهد تظاهرات اعتراضی بود. مردم در میدان ونک شعار "مرگ بر دیکتاتور" سر دادند. در میدان انقلاب معترضان شعار می‌داده‌اند: «خون ندا خشک نشده − حکومت آروم نشده». اصفهان نیز حرکت‌های اعتراضی انجام شده است.
آسوشیتدپرس گزارش داده است که یک روز پس از مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد، مجددا معترضان در تهران به خیابان‌ها ریخته‌اند. شاهدان خبر می‌دهند که صدها تن از هواداران میرحسین موسوی در میدانی در تهران گرد آمدند. آنان شعار می‌دادند: مرگ بر دیکتاتور. صدها پلیس در محل جمع شده بودند و می‌کوشیدند تظاهرکنندگان را متفرق سازند.

از خیابان‌های مختلفی صدای بوق ممتد اتوموبیل‌ها به گوش می‌رسیده است. پلیس حضور سنگینی داشته است.

محور خیابان ولی‌عصر

کانون تظاهرات دیشب میدان ونک بوده است. در این میدان تا کنون بارها تظاهرات اعتراضی برپا شده است. در اینترنت ویدئوهایی موجود است که صحنه‌هایی از تظاهرات دیشب در میدان ونک را بازتاب می‌دهند.

امروز جمعه برابر با نیمه‌ی شعبان (ولادت امام دوازدهم شیعیان) است. از چند روز پیش فراخوان‌هایی برای برگزاری تظاهرات اعتراضی در تهران داده شده بود. در فراخوان‌هایی که در اینترنت منتشر شده بود از خیابان ولی‌عصر، که ونک یکی از میدان‌های شمالی آن است، به عنوان محل اجتماع نام برده شده بود.
دیشب در محور ولی‌عصر یکی دیگر از کانون‌های تجمع اعتراضی مردم، پارک ساعی بوده است. مردم در پارک شعار می‌دادند. درگیری با پلیس تا کوچه‌های اطراف کشیده شده است. تماس با تلفن‌های همراه مدام مختل می‌شده است.
شاهدان همچنین از حرکات اعتراضی در میدان ولی‌عصر خبر داده‌اند.

تظاهرات در دیگر نقاط پایتخت

شاهدان از تظاهرات در خیابان‌های منتهی به "آزادی" و "جمهوری" و همچنین در صادقیه، پونک و ستارخان خبر داده‌اند. در ستارخان از ساعت ۲۲ دسته‌هایی از مردم در حالی که دستشان به علامت پیروزی بلند بوده، در حرکت بوده‌اند.
در میدان انقلاب نیروهای طرفدار حکومت جشن نیمه‌ی شعبان برپا کرده بودند، در همان حال در ضلعی از میدان معترضان جمع شده‌اند. «خون ندا خشک نشده - حکومت آروم نشده» یکی از شعارهای آنان بوده است.
دیشب در پارک دادمان (شهرک غرب) از طرف دولت جشن نیمه شعبان برگزار شده بود. بنابر گزارش‌های شاهدان، که در وبلاگ‌ها و سایت‌های اجتماعی منعکس شده، در همان جا نیز حرکات اعتراضی صورت گرفته است.
یکی دیگر از کانون‌های تظاهرات اعتراضی دیشب میدان آزادی بوده است.

تظاهرات در شهرهای دیگر

در اطراف تهران نیز شاهدان از تظاهرات خبر می‌دهند، از جمله در شهر ری، کرج، ‌اندیشه، فردیس و اسلام‌شهر.
از اصفهان نیز خبر می‌رسد که درگیری پلیس با مردم به حد پرتاب گاز اشک‌آور رسیده است. خیابان‌های خاقانی و حکیم‌نظامی از کانون‌های تظاهرات در اصفهان بوده است.
از تعداد دستگیرشدگان دیشب اطلاعی موجود نیست. در رسانه‌های دولتی ایران تظاهرات دیشب منعکس نشده است.

RN/MM
Radio Sedaye Alman