۲۴ خرداد ۱۳۸۸


بازداشت گسترده فعالان سیاسی در تهران
در حالی که تظاهرات در تهران و برخی دیگر شهرهای ایران علیه نتایج انتخابات همچنان ادامه دارد، شماری از رهبران و اعضای جبهه مشارکت، سازمان مجاهدین انقلاب، نهضت آزادی ایران و فعالان ملی‌مذهبی در تهران بازداشت شده‌اند.
براساس گزارش‌های رسیده از تهران بعد از ظهر روز شنبه (۱۳ خرداد) شماری از رهبران جبهه مشارکت ایران اسلامی در محل دفتر این حزب بازداشت شدند. محسن میردامادی، دبیرکل جبهه مشارکت، خانم زهره مجردی، عضو شورای مرکزی و همسر محسن میردامادی، دکتر عبدالله رمضان‌زاده، عضو شورای مرکزی و سخنگوی دولت خاتمی، سعید شریعتی، سخنگو و خانم زهره آغاجری عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت از جمله‌ی بازداشت‌شدگان هستند. گفته می‌شود دکتر رضا خاتمی، عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت و همسرش زهرا اشراقی (نوه‌ی آیت‌الله خمینی) نیز جزو دستگیرشدگان هستند.
براساس همین‌ گزارش‌ها، نیروهای امنیتی همچنین با مراجعه به منزل مهندس بهزاد نبوی، از رهبران سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی، وی را بازداشت کرده‌اند. مصطفی ‌تاج‌زاده، عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت نیز جزو بازداشت‌شدگان است.
تقی رحمانی و رضا علیجانی از اعضای ارشد شورای فعالان ملی‌مذهبی و هم چنین عماد بهاور و احمد افجه‌ای دو تن از اعضای مرکزی نهضت آزادی نیز شامگاه شنبه بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود احتمال بازداشت دیگر اعضای نهضت آزادی و ملی‌مذهبی‌ها وجود دارد.
احمد زیدآبادی، روزنامه‌نگار و دبیرکل سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) نیز روز شنبه در خانه‌اش بازداشت شد.
همچنین پاره‌ای خبرهای تایید نشده حاکی از توقیف روزنامه‌ی "اعتماد ملی" است. گفته می‌شود ۳۰ تن از اعضای هیأت تحریریه‌‌ی روزنامه "اعتماد ملی" بازداشت شده‌اند. تلاش دویچه‌ وله برای تماس با کارکنان این روزنامه‌ بی‌نتیجه ماند. خدمات SMS که از روز پنجشنبه‌ قطع شده، همچنان غیرفعال است و تلفن‌های موبایل نیز از پیش از ظهر روز شنبه ۱۳ خرداد کاملا از کار افتاده‌اند.
تشدید درگیری‌ها
در همین‌حال، گزارش‌های رسیده از تهران حاکی از فضای به شدت امنیتی پایتخت است و فعالان سیاسی و مدنی نگران بازداشت خود توسط نیروهای امنیتی هستند. خبرگزاری‌ها از تشدید درگیری‌ها میان جوانان معترض و پلیس خبر می‌دهند. همچنین گزارش شده که گروه‌هایی از مردم در تهران بر پشت‌بام‌ها صدای "الله اکبر" سر داده‌اند.
خبرگزاری آفتاب، که از سایت‌های خبری حامی اصلاح‌طلبان است، از «قطع گسترده» خطوط تلفن موبایل در تهران خبر داده است. فیلترینگ سایت‌های خبری اصلاح‌طلبان نیز ادامه دارد. به نظر خبرگزاری آفتاب، قطع خطوط ارتباطی، با گسترش نا‌آرامی‌ها در تهران بی‌ارتباط نیست.
روز شنبه شبکه‌ی تلویزیونی بی‌بی‌سی نیز خبر داد که در پخش برنامه‌های این شبکه اختلال ایجاد شده است. گفته می‌شود این اختلال شامل برنامه‌های تلویزیونی صدای آمریکا در ایران نیز بوده است.
علاوه ‌بر تهران، وجود درگیری و ناآرامی‌ها در برخی شهرهای دیگر همچون مشهد، اصفهان و اهواز گزارش شده است. بنابر گزارش‌ها در شیراز و اصفهان نیروهای انتظامی به خوابگاه دانشجویان حمله برده‌اند. گزارش شده تعدادی از دانشجویان در این حملات زخمی شده‌اند.

رادیو فارسی زبان آلمان دویچه وله
MM/DK