۳ تیر ۱۳۸۸


تیراندازی به روی تظاهرکنندگان در میدان بهارستان
24/06/2009
بر اساس گزارش های دریافتی بخش فارسی رادیو بین المللی فرانسه از "مجموعه فعالان حقوق بشر" در ایران نیروهای انتظامی و لباس شخصی به سوی تجمع کنندگان در میدان بهارستان آتش گشودند.
در این گزارش آمده است : "برغم اعتراضات داخلی و بین المللی به خشونت بی حد و حصر نیروهای نظامی و شبه نظامی، میدان بهارستان تهران روز چهارشنبه بار دیگر صحنه خشونت عریان شد. بر اساس گزارش های دریافتی نیروهای نظامی و شبه نظامی برای مقابله با تجمع شهروندان معترض به نتایج انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری در میدان بهارستان - مقابل مجلس شورای اسلامی، از ظهر روز چهارشنبه این منطقه را به محاصره خود در آوردند. حوالی ساعت چهار بعد از ظهر، نیروهای نظامی و شبه نظامی مستقر در محل از توقف شهروندان جلوگیری کردند و با افزایش جمعیت، نیروهای امنیتی ایستگاه متروی میدان بهارستان را بستند و اقدام به برخورد فیزیکی با معترضان کردند. نیروهای نظامی با افزایش جمعیت شهروندان معترض به طور بی حد و حصری از گاز اشک آور برای متفرق کردن معترضان استفاده نمودند و با مشاهده مقاومت مردم معترض به استفاده از تیراندازی هوایی و سپس مستقیم روی آوردند. در این برخوردها شماری دستگیر و شمار دیگری زخنمی شدند. بر اساس گزارش های دریافتی تا کنون یک دختر نوزده ساله از ناحیه گلو مورد اصابت گلوله نیروهای شبه نظامی و لباس شخصی قرار گرفته است. در این حال، تیراندازی هوایی و مستقیم کماکان در منطقه بهارستان ادامه دارد. در زمان تنظیم این گزارش درگیری ها در این منطقه کماکان ادامه دارد و افزایش شمار زخمی ها، دستگیر شده ها و احیانا جان باختگان محتمل است."
ساعاتی پیش خبرگزرای فرانسه اعلام کرده بود که صدها تن از افراد گارد ویژه و بسیجی ها چند صد نفراز تظاهرکنندگان را درمیدان بهارستان تهران پراکنده کردند.
خبرگزاری فرانسه به نقل ازشاهدان عینی آورده است که ماموران انتظامی ازساعاتی جلوتر این منطقه را محاصره کرده بودند . خبرگزرای فرانسه اضافه کرده است : تظاهر کنندگان با اجتماع در پیاده روها، شعارهائی سردادند.
یک شاهد عینی در محل به شبکۀ تلویزیون آمریکایی سی ان ان گفت که "قریب پانصد تن از نیروهای لباس شخصی و شبه نظامی همانند جانوران درنده به مردم حاضر در میدان بهارستان حمله می کنند."