۱۶ مهر ۱۳۸۸


12 دانشجوی دانشگاه شیراز در انتظار حکم کمیته انضباطی وزارت علوم
پنجشنبه، ۱۶ مهر، ۱۳۸۸

با آغاز سال تحصیلی جدید فشار بر فعالین دانشجویی دانشگاه شیراز که در طول صدارت دولت نهم، نسبت به عملکرد این دولت و ریاست دانشگاه اعتراضات زیادی داشتند، افزایش یافته است. به گزارش خبرنامه امیرکبیر، بیش از 12 دانشجوی دانشگاه شیراز به نامهای آلما رنجبر، جلیل رضایی، عنایت تقوی، نوید غفاری، کاظم رضایی، سعید خلعتبری، اسماعیل معدنچی، اسماعیل جلیلوند، آرش روستایی، حمدالله نامجو، یونس میرحسینی و هادی الم لی و چند دانشجوی دیگر در انتظار صدور احکام کمیته انضباطی وزارت علوم به سر می برند. پس از حوادث آذرماه سال 87 در این دانشگاه که به احضار بیش از 50 دانشجوی این دانشگاه و صدور بیش از 40 ترم محرومیت از تحصیل منجر شد، این 12 دانشجو نیز به محرومیت از تحصیل به مدت یک ترم و دو ترم محکوم شده بودند و از طرفی دیگر در حکم آنها ارجاع به کمیته مرکزی نیز قید شده بود.
این در حالی است که چندی پیش کارپرور فرد، معاون دانشجوئی و رئیس کمیته انضباطی دانشگاه شیراز در جمع خبرنگاران رسانه های جمعی با بیان اینکه هیچ کس نمی تواند دانشجو را از ادامه تحصیل منع و یا محروم کند، گفته است: «در جریان اتفاقات آذرماه سال گذشته و حوادث پس از انتخابات هیچ دانشجوئی به کمیته انضباطی معرفی نشده است.»
نکته ی جالب توجه در مورد این دانشجویان این است که دانشگاه شیراز پس از گذشت نزدیک به 8 ماه ازصدور این احکام، در شهریورماه 88 و در آستانه ی سال تحصیلی جدید اقدام به ارجاع پرونده ی این 12 دانشجو به کمیته انضباطی وزارت علوم کرده است. این در حالی است که این 12 دانشجو پس از سپری کردن مدت محرومیت از تحصیل خود، می بایست سال تحصیلی جدید را در دانشگاه حاضر می شدند. اما از آغاز مسئولین حراست و کمیته انضباطی دانشگاه شیراز به طور غیرقانونی از ورود این دانشجویان به داخل دانشگاه جلوگیری می کنند و این در حالی است که هیچ حکمی مبنی بر ممنوع الورود بودن به این دانشجویان ابلاغ نشده است. از سوی دیگر پیگیری این دانشجویان در وزارت علوم نیز تاکنون نتیجه ای نداشته و مسئولین این کمیته نیز از ناقص بودن گزارشات دانشگاه خبر می دهند.
به گزارش خبرنامه امیرکبیر سایر دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال گذشته محروم از تحصیل شده بودند نیز در آغاز سال تحصیلی جدید با مشکلات زیادی روبرو شده اند. این دانشجویان که بعد از سپری کردن مدت محرومیت از تحصیل خود، قصد بازگشت به دانشگاه را داشتند با برخوردهای بسیار بد حراست و کمیته انضباطی دانشگاه روبرو شدند. محمدی رئیس حراست دانشگاه شیراز و کارپرورفرد رئیس کمیته انضباطی این دانشگاه شرط ورود این دانشجویان به دانشگاه را امضای تعهدنامه از سوی دانشجویان و والدین آنها دانسته و بسیاری از فعالین دانشجویی را از خوابگاه مفتح که واقع در مرکز شهر است به خوابگاهی در 15 کیلومتری شیراز منتقل کرده اند.
گفتنی است چندی پیش نیز رئیس دانشگاه شیراز نسبت به فریاد های الله اکبر اعتراضی دانشجویان ساکن خوابگاه ها اعتراض کرده و گفته بود: "عده ای با گفتن الله اکبر اخلال ایجاد می کنند". وی هم چنین در مصاحبه با خبرگزاری مهر خواستار برخورد با ده تا پانزده دانشجویی شده است که به گفته وی این دانشجویان "باعث ایجاد اخلال و بی نظمی هایی در خوابگاههای دانشگاه (شیراز) شده اند." وی هم چنین اظهار داشته بود که 20 تا 30 نفر از دانشجویان در کمیته انضباطی به خاطر اتفاقات پس از انتخابات در حال بررسی است.
لازم به ذکر است که دانشگاه شیراز یکی از اصلی ترین صحنه های اعتراضات دانشجوئی پس از اعلام نتایج انتخابات بوده است. و تعداد زیادی از دانشجویان این دانشگاه نیز بدلیل اعتراضات دانشجوئی هم اکنون در معرض احکام سنگین کمیته در انضباطی قرار گرفته و تعداد دیگری نیز که به نهادهای امنیتی احضار شده بودند توسط این نیروهای دستگیر و برای مدتی در بازداشت بسر بردند.