۲۶ تیر ۱۳۸۸

تظاهرات عظیم مردم تهران به بهانه نماز جمعه
ویدئو کلیپ گوشمالی یک بسیجی درحال فیلمبرداری و شعارهای کوبنده مردم:
جاسوس برو گمشو! ننگ ما، صدای سیمای ما!
شعارهای تظاهر کنندگان درمقابل وزارت کشور
لطفا به ویدئو کلیپ زیر نگاه کنید
http://www.youtube.com/watch?v=MFQZTqdJ0Bg
.................................................................................................................
گزارش زیر درمورد تظاهرات میلیونی امروز مردم است که در خبرنامه ندانیوزانتشاریافته است.
ظفر سرخ
.....................................
اعتراضات ميليوني مردم به بهانه ي نماز جمعه هاشمي
طبق گزارشات رسيده قريب دو ميليون نفر در اطراف دانشگاه حضور يافته بودند. روزهاي متمادي موضوع شرکت و يا عدم شرکت در نماز جمعه به بحث داغ جوانان و سازماندهان اعتراضات معترضين قرار تبديل شده بود. طرفداران اصلاح طلب موسوي خواهان شرکت در نماز جمعه بودند، در صورتيکه معترضين راديکال تر اعتقاد به اين کار را نداشتند و معتقد بودند که دولت کودتا از حضور توده هاي مردم سوء استفاده کرده و بار ديگر آن را بعنوان سندي از مشروعيّت خود به جهانيان نشان خواهد داد. اما طرفداران موسوي قصد داشتند تا اراده ي خود را بر اکثريت معترضين تحميل کنند. در نتيجه، معترضين راديکال تر تصميم بر آن گرفتند که به نماز جمعه نخواهند رفت، اما در خيابان هاي اطراف حاضر خواهند شد تا با دامن زدن به تظاهرات، پس از پايان نماز، از سوء استفاده ي جناح هاي حکومتي از تجمع مردم جلوگيري کرده و بار ديگر به جهانيان عدم مشروعيت حکومت را بنمايانند.
از طرف ديگر، دولت کودتا و همراهانش در دستگاه هاي امنيتي به هراس افتاده و به يکديگر هشدار مي دادند که بايد با اين «توطئه» برخورد کرد. و در اين راستا سعي کردند تا با تهديد مردم به سرکوب بيشتر و وحشيانه تر، آنها را از حضور گسترده بترسانند. لازم به تذکر نيست که ، هر دو جناح هيئت حاکمه، هر يک باشيوه هاي مخصوص خود، تلاش هاي بسياري براي جلوگيري از تظاهرات هاي راديکال خياباني کردند. اما ساعتي به آغاز خطبه هاي نماز جمعه بود که اخبار رسيده حکايت از حرکت جمعیت هاي بسيار بزرگ به سمت خيابان انقلاب و دانشگاه داشت. همچنين شبکه تلفن همراه در تهران قطع شده بود و مردم به يکديگر مي گفتند که هر وقت در چنین اوضاعی تلفن قطع می شود یعنی نظر حکومت این است که هوا بدجور پس است!. همه چیز حکایت از یک روز مهم دارد. در مناطق خلوت تر، مثل مترو و راهروها و ورودي هايش، مردم را بخاطر داشتن علامات و پوشاک سبز بازداشت مي کردند.نيروهاي سرکوبگر در خيابان ها و ميادين انقلاب، آزادي و وليعصر حضور انبوه داشتند.
قبل از آغاز نماز جمعيت در خيابان هاي اطراف دانشگاه شعار دادن را آغاز کرده اند. «هاشمي، هاشمي! سکوت کني خائني»، «مرگ بر ديکتاتور» «يا حسين، ميرحسين»، «مجتبي حيا کن، مملکت را رها کن»! در اين ميان درگيري هاي پراکنده اي بين مردم ولباس شخصي ها گزارش مي شد. حتي در مقطعي خبر از پرتاب گاز اشک آور در ميان مردم شد که محل دقيق آن مشخص. اما گاز تا خيابان طالقاني رسيده بود و مردم با روشن کردن سيگار و آتش خنثي اش کرده اند.
حضور ميليوني مردم و اقدام اکثريت ايشان به اعتراض خياباني پس از نماز، نشان داد که مردم بسيار هوشيار بوده و عليرغم حمايت از اپوزيسيون درون حکومتي در مقابل دولت کودتا، به هيچ وجه اطاعت کور کورانه اي از رهبري آنها ندارد و اقدامات خود را بر مبناي منافع خود و تحقق آزادي هاي دمکراتيک تعيين مي کند.
اخبار رسیده حکايت از آن داشت که ماموران امنیتی از ورود خبرنگاران خارجی به محوطه نمازجمعه جلوگیری کرده اند. اين اخبار حكايت از آن دارد كه از ورود كليه خبرنگاران خارجي به نمازجمعه ممانعت شده و كارتهاي بسياري از آنان توسط ماموران گرفته و اعلام شده كه حق تصويربرداري از نمازجمعه و خيابانهاي اطراف را ندارند.
يکي از صحنه هاي بسيار جالب نماز جمعه اين هفته اين بود که مردم، در خيابان هاي اطراف دانشگاه، بر خلاف شرکت کنندگان هميشگي، زن و مرد در کنار يکديگر نشسته و زنان با راحتي هر چه تمامتر روسري خود را بر شانه هايشان انداخته بودند.
پس از خطبه هاي هاشمي، اکثريت قريب به اتفاق مردم برخاسته و راهپيمايي خود را آغاز کردند. البته تا زمانيکه ديگران مشغول اقامه نماز بودند، ايشان در سکوت کامل، با بالا بردن انگشتان خود به علامت «پيروزي» و عکس هايي از جانباختگان و پلاکاردهاي شعارهاي خود به راهپيمايي پرداختند. اما به محض پايان يافتن نماز شروع به شعار دادن کردند. در اين ساعت خبر از دو دسته ي بزرگ تظاهر کننده در دو مسير متفاوت بود. دسته ي اول از طريق خيابان انقلاب و وليعصر، به سمت ميدان وليعصر حرکت کردند که گويا هدف نهايي شان تجمع در مقابل وزارت کشور در خيابان فاطمي بود. و گروه دوم، به سمت خيابان آزادي حرکت کردند تا از آن طريق به ميدان آزادي بروند. هنگاميکه مردم در مسير اول در سکوت حرکت ميکردند، و پليسي هم هنوز به چشم نمي خورد، در مسير ديگر، مردم شعار مي دادند: «مرگ بر ديکتاتور»، «ايراني مي ميرد، ذلت نمي پذيرد» «زنداني سياسي آزاد بايد گردد» و با نيروهاي لباس شخصي و يگان ويژه درگير شده بودند
در حدود ساعت 3 بعداز ظهر، يکي از گزارشگران «ندا نيوز» که همراه گروه اول به سمت ميدان وليعصر حرکت ميکرد، خبر از آغاز درگيري در ميدان وليعصر داد. او خبر داد که ده ها هزار نفر از بلوار کشاورز به سمت ميدان وليعصر در حرکت بودند و شعارهاي مرگ بر ديکتاتور ، مرگ بر خامنه اي، مجتبي بميري ، رهبري را نبيني و ...سر مي دادند که ناگهان مورد حمله ي لباس شخصي ها و يگان ويژه قرار گرفتند. در اين حمله کپسول هاي زيادي از گاز اشک آور در ميان مردم شليک شد. در همين زمان از ضلع شمالي ميدان صداي شليک گلوله به گوش رسيد اما گاز اشک آور آنچنان در خيابان پيچيده بود که نمي شد ديد که آيا شليک مستقيم بوده است يا تير هوايي!
در همين هنگام وجود درگيري هاي شديد در جلوي دانشگاه گزارش شد. گزارشگر ما خبر از شليک حجم زيادي گاز اشک آور مي داد. تمام فضا پر از گاز اشک آور شده بود. با استفاده از اين موقعيت، نيروهاي سرکوبگر موفق به بازداشت تعداد زيادي را بازداشت کرده اند
در تماس بعدي گزارش داده شد که در ميدان وليعصر، پس از شليک گلوله ها، مردم به خيابان کريمخان پناه برده و به سمت ميدان هفت تير رفتند. در خيابان کريمخان جمعيت به نصف رسيده بود. طبق گزارشات حدود 10000 نفر تا خيابان ويلا رسيده بودند که موتورسوارهاي لباس شخصي به ايشان حمله کردند و شروع به شليک تعداد زيادي گاز اشک آور کرده بصورتي که چشم چشم را نمي ديد. در اين هنگام صداي شليک گلوله نيز شنيده مي شد، اما دوباره گاز اشک آور مانع آن بود که هدف اين تيراندازي ها مشهود شود.
پس از ساعت 4 بعدازظهر خبرهاي ديگري رسيد که گروه هاي ديگر مردمي که جمعيت هر يک از ايشان شامل صدها هزار نفر مي شده است، در مقابل وزارت کشور و مرکز صدا و سيما تجمع کرده اند. همچنين جمعيت کثيري نيز در ميدان آزادي تجمع کرده بودند. درگيري هاي شديدي در تمامي نقاط و مراکز تجمع گزارش مي شد.
طبق آخرين گزارش ها، تجمعات و درگيري ها هنوز ادامه داشته و انتظار مي رود با تاريکي هوا به تمامي محلات تهران کشيده شود. گزارشات دقيق تر از تحولات ساعات تاريکي را فردا خدمتتان تقديم خواهيم نمود
راهپيمايي هاي مردم مشهد عليه حضور احمدي نژاد در آن شهرعصر روز پنجشنبه همزمان با سخنرانی محمود احمدی نژاد، رئیس دولت کودتا در مشهد، راهپیمایی خودجوش معترضان به کودتای ۲٣ خرداد در خیابان دانشگاه این شهر برگزار شد.بنا به گزارش دریافتی، ساعت ۱٨ تا ۲۰ روز پنجشنبه ۲۵ تیرماه همزمان با سخنرانی محمود احمدی نژاد در مشهد، صدها تن از مردم مشهد به صورت خودجوش راهپیمایی سکوت با دست بندها و پلاکاردهای سبز رنگ برگزار کردند.در این راهپیمایی که در خیابان دانشگاه حدفاصل میدان تقی آباد تا چهارراه دکترا برگزار شد، معترضان با گرفتن دست یکدیگر به صورت مسالمت آمیز و در سکوت کامل چند بار این مسیر را پیمودند.این راهپیمایی در ساعت ۲۰ با حضور نیروهای مهاجم انتظامی به پایان رسید. برخی گزارش ها حاکی از بازداشت تعدادی از معترضان میباشد، با این حال تاکنون مقام های رسمی شهر مشهد در مورد تعداد بازداشت شدگان شهر مشهد اظهارنظری نکرده اند. همچنین از صحن رضوی حرم امام رضا گزارش میشود نیروهای گارد ویژه ضدشورش، امنیتی و انصار حضور گسترده ای در مکان سخنرانی احمدی نژاد داشته اند.بنا به گزارش شاهدان عینی حاضر در صحن رضوی تعداد حدود ۱۰۰ تن از مردم به صورت پراکنده هنگام سخنرانی احمدی نژاد او را هو کردند و ندای الله اکبر سر می داده اند که با سرکوب شدید نیروهای لباس شخصی روبرو شده اند. گفته میشود حدود ۱۰ تن از مردم در حرم امام رضا بازداشت شده اند.همچنین اتفاق مهم دیگر در جریان سفر احمدی نژاد به مشهد عدم استقبال ایت الله واعظ طبسی از وی هنگام ورود به مشهد و عدم همراهی وی با احمدی نژاد در حرم امام رضا گزارش شده است، امری که در ٣۰ سال حکومت جمهوری اسلامی سابقه نداشته است و همیشه واعظ طبسی در کنار روسای جمهور مختلف در مشهد و حرم حضور داشته و به استقبال آنان رفته است.