۱۹ آذر ۱۳۸۷

های اعتراضات جوانان یونان علیه دولت دست راستی و مرتجع حاکم بر حق است. ریشه این خشم و تنفر را باید در بحران عمیق سرمایه داری و شکاف طبقاتی در یونان دید. بیکاری و گسترش فقر سراسر یونان را فرا گرفته است. این تازه نتایج آغازین بحران مالی دریونان و سایر ممالک سرمایه داریست. باید منتظر این قبیل اعتراضات و حتا درابعاد وسیع تری در کشورهای سرمایه داری و امپریالیستی باشیم.
در زیر گزارش کوتاهی از همبستگی یونانیهای مهاجر در اروپا با جوانان پیکارگر و پر شور یونان را ملاحظه فرمائید. زنده باد سوسیالیسم!
ظفرسرخ


مخالفان با پخش اعلامیه و نصب پرچم مخالفت خود را با قتل یک نوجوان پانزده ساله اعلام داشتند

شهرهای یونان کماکان در اعتراض به قتل یک نوجوان ۱۵ ساله شاهد درگیری‌های گسترده جوانان با نیروهای انتظامی است. در این بین سفارت‌خانه‌های یونان در برلین و لندن نیز جزو اهداف معترضین قرار گرفتند.
در سومین روز متوالی، یونان شاهد درگیری و زدوخورد جوانان با نیروهای پلیس است. این ناآرامی‌ها از هنگام قتل یک نوجوان پانزده ساله بنام آلکساندر گریگوروپولوس به ضرب گلوله یک مامور پلیس آغاز شده است.

گفته می‌شود که او شنبه‌شب گذشته حوالی ساعت ۲۱ به‌همراه چند جوان دیگر که عضو یک گروه آنارشیستی بوده‌اند به یک اتومبیل پلیس حمله برده است. براساس گزارش‌های رسمی در جریان این درگیری یکی از ماموران پلیس تیراندازی نموده و این جوان مورد اصابت قرار گرفته است.

روز دوشنبه هشتم نوامبر (۱۸ آذر) نیز در شهرهای آتن و تسالونیکی تظاهر‌کنندگان با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف با نیروهای پلیس درگیر شدند. دانشگاه آتن همچنان سنگر‌بندی شده است و خطوط راه‌آهن مسدود شده‌اند. در عین حال شهر تریکالا و همچنین جزیره کرت نیز شاهد ناآرامی هستند.

بر اساس گزارش پلیس، تنها در شب گذشته ۳۷ نفر از ماموران انتظامی در درگیری زخمی شده و دهها ساختمان بانک، مغازه و اتومبیل به آتش کشیده شده‌اند.

از سوی دیگر پروکوپیس پاولوپولوس وزیر کشور و معاون او تقاضای استعفا داده‌اند که از سوی کونستانتینوس کارامانلیس نخست وزیر یونان رد شد. وی در یک سخنرانی که از تلویزیون پخش شد مردم را به آرامش دعوت کرد و گفت که یک حادثه‌ی ناگوار در آتن نباید چنین ابعاد خطرناکی بیاید. در عین حال رئیس جمهور یونان پیام تسلیتی به خانواده جوان کشته شده فرستاد و سندیکای پلیس نیز از آنان عذر‌خواهی کرد.

گسترش دامنه اعتراضات به برلین و لندن

این درحالی است که روز دوشنبه ۲۲ نفر در برلین وارد سفارت یونان شدند و با پخش اعلامیه و نصب پرچم مخالفت خود را ابراز کردند. بر اساس گزارش پلیس در برلین ۶۰ نفر دیگر در میدان جلوی سفارت تجمع کردند. بر اساس گزارش سخنگوی سفارت یونان از آنجائی که خشونتی صورت نگرفته و خسارتی به ساختمان وارد نیامده، دخالت پلیس لزومی ندارد و شکایتی نیز صورت نخواهد گرفت. در حال حاضر سفیر یونان در حال مذاکره با تظاهرکنندگان است.
سفارت یونان در لندن نیز در جریان یک تظاهرات مورد حمله قرار گرفت و پرچم این کشور با پرچم قرمز و مشکی جنبش آنارشیست‌ها تعویض شد.
نقل از رادیو صدای آلمان دویچه وله