۲۹ آذر ۱۳۸۸


آیت الله منتظری درگذشت

آیت الله حسینعلی منتظری، از پایه گذاران حکومت جمهوری اسلامی ایران صبح یکشنبه در منزل خود در قم درگذشت. مرگ وی در سن هشتاد و هفت سالگی بر اثر بیماری اعلام شده است.مراسم خاکسپاری وی روز دوشنبه، سی ام آذر ماه در قم برگزار می شود.
آیت الله منتظری، در سال ١٣٠١ در نجف آباد به دنیا آمد. وی که یکی از بنیانگذاران نظام ارتجاعی جمهوری اسلامی است، در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را ایفا کرد. اصل ولایت فقیه در قانون اساسی توسط ایشان در قانون اساسی ایران گنجانده شده است.
در سال ۱۳۶۴، مجلس خبرگان رهبری، آیت الله منتظری را بعنوان قائم مقام آیت الله خمینی انتخاب کرد. اما چهار سال بعد، یعنی در تاریخ هفتم فروردین ماه ١٣٦٨ آیت الله حسینعلی منتظری با حکم آیت الله خمینی از مقام قائم مقامی ولایت فقیه کنار گذاشته شد. برکناری آیت الله منتظری از این مقام به دلیل حمایت وی از مهدی هاشمی و اعتراض به دستگیری وی بود. مهدی هاشمی برادر داماد آیت الله منتظری بود و در ماجرای مک فارلین نقش مهمی داشت و در سال ۱۳۶۶ اعدام شد. اختلافات دیگری نیز بر جدایی آیت الله منتظری از آیت الله خمینی افزود. از جمله می توان به انتقادات جسورانه منتظری از اعدام های زندانیان سیاسی در تابستان سال ۱۳۶۷ اشاره کرد. پس از آن، آیت الله خمینی در نامه ای خطاب به آیت الله منتظری، وی را ساده لوح خواند و نوشت:" شما پس از این وکیل من نیستید".
از همان تاریخ، تمامی تصاویر و نام آیت الله منتظری از کتاب های درسی، اداره های دولتی و معابر عمومی حذف شد و تمامی خیابانها و اماکنی که به نام آیت الله منتظری نام گذاری شده بود، تغییر نام داده شدند. دیوار حفاظتی منزل وی در قم نیز تخریب و رساله ها و تالیفات وی جمع آوری شدند. پس از اعتراض وی به استقراض خارجی از سوی دولت وقت در سال ۱۳۶۸ و انتقادات وی که طی یک سخنرانی اعتراضی گفته بود:" استقراض خارجی به استقلال سیاسی و اجتماعی ما لطمه می زند"، عده ای به منزل مسکونی وی هجوم آوردند و تابلوی دفتر آیت الله منتظری را کندند. انتقادات بی پروا و جسورانه اخیر آیت الله منتظری به کودتای انتخاباتی و کشتار مردم توسط رژیم خامنه ای و آحمدی نژاد که موجب محبوبیت وی درمیان بخشی از مردم معترض شده است سید علی خامنه ای را برآن داشت تا از ترس شورش مردم پیام تسلیتی در مورد فوت منتظری صادر نماید واز وی تجلیل بعمل آورد .
بهر حال در روزهای آینده به بهانه فوت آیت الله منتظری شاهد اعتراضات ضد حکومتی در ایران خواهیم بود.