۱۵ آبان ۱۳۸۸



درخشان باد راه انقلاب کبیر اکتبر،انقلابی که دنیا را تکان داد

نودودومین سالگرد انقلاب کبیر اکتبر شوروی و شصتمین سالگرد انقلاب کبیر اکتبر چین بر همه مارکسیست لنینیستها ، کارگران و خلقهای ستم دیده جهان و همه نیروهای انقلابی و ضد ضدامپریالیست گرامی باد!
یاد آوری انقلاب عظیم سوسیالیستی اکتبر، درس آموزی و بیان تاثیرات آن بر نبرد طبقاتی پرولتاریا و خلقهای جهان بسیارحائز اهمیت است. انقلاب اکتبر نخستین دیکتاتوری پرولتاریا را مستقر ساخت و شاهراه نوینی بر روی کاروان بشری گشود. انقلاب در زیر پرچم لنین بزرگ انجام یافت. حزب کمونیست شوروی تحت رهبری او و سپس تحت رهبری ادامه دهنده کار او رفیق استالین دیکتاتوری پرولتاریا را درشرایط مداخله سهمگین سیاسی، اقتصادی ، فرهنگی، خونین و غیر خونین ازگزند دشمنان داخلی و خارجی مصون داشت و استوارگردانید، پاسداری از خلوص مارکسیسم- لنینیسم را نخستین وظیفه والای حود بشمارآورد، منحرفان چپ و اپورتونیستهای رنگارنگ و تسلیم طلبان و ندبه گران را از صفوف حود زدود و وحدت اصولی حزب را مانند مردمک چشم گرامی داشت.
درشرایط دشواری که انقلاب دراروپا فرومی نشست و فاشیسم سربلند میکرد با تکیه بر نیروی لا یزال خلق بساختمان سوسیالیسم دست زد، صنعتی شدن کشور را عملی ساخت ، کشاورزی عقب مانده و انفرادی را بصورت کشاورزی مترقی کئوپراتیوی سوسیالیستی درآورد. حزب کمونیست شوروی تحت رهبری لنین و سپس استالین پرچم انترناسیونالیسم پرولتری را همواره افراشته نگهداشت و نشان داد که حکومت شوروی، این مولود پرولتاریای جهان، دژ نیرومند دفاع از کارگران و خلقهای ستمکش جهان ، پلی است که انقلاب طبقه کارگر اروپا را با انفلاب خلقهای مستعمره و نیمه مستعمره پیوند میدهد. آنگاه فاشیسم هیتلری راهزنانه بر اتحاد شوروی حمله ور گردید. حزب کمونیست شوروی به رهبری رفیق استالین با بسیج توده های مردم و اتحاد استراتژی و تاکیتیک جنگ انقلابی توانست دشمن زحمتکشان خون خواری را که تا دندان مسلح بود درکنام خود برلن از پای در آورد وزمینه پیروزی خلقهای اروپای شرقی را فراهم سازد. به این طریق حزب کمونیست شوروی بحق درمرکز احزاب کارگری و کمونیستی و دولت شوروی به حق درمرکز دولتهای سوسیالیستی قرارگرفت .
انقلاب اکتبر چین، ادامه انقلاب کبیر اکتبر شوروی است. راه انقلاب اکتبر راه مشترک خلقها و پرولتاریای جهان می باشد. هردو انقلاب تحت رهبری طبقه کارگر که هسته آن را حزب مارکسیستی لنینیستی تشکیل میداد انجام گرفت. هردو انقلاب بر اساس اتحاد کارگران و دهقانان صورت گرفت. در هردو انقلاب قدرت سیاسی ازطریق انقلاب قهرآمیز بدست آمد و دیکتاتوری پرولتاریا برقرارشد. هردو انقلاب پس از پیروزی سیستم سوسیالیستی را بنا کردند. هردو انقلاب بخشی ازانقلاب جهانی پرولتاریا محسوب میشوند. روشن است که انقلاب چین دارای ویژگی های مخصوص بخود بود. انقلاب کبیر اکتبر درروسیه امپریالیستی صورت گرفت درحالی که انقلاب چین دریک کشور نیمه مستعمره- نیمه فئودال. انقلاب اکتبر شوروی انقلاب سوسیالیستی پرولتاریایی بود درحالی که انقلاب چین پس از پیروزی کامل انقلاب دمکراتیک نوین بیک انقلاب سوسیالیستی تبدیل شد. دست آوردهای دوانقلاب اکتبرعظیم اند و در تاریخ بشری ثبت شده اند. دلیل نفرت بورژوازی و تبلیغات شبانه روزی اوعلیه این دو دژ جهانی را باید در خلع ید سرمایه داری و الغای مالکیت خصوصی برابزارتولید در دوره ای ازحیات این دو کشور دید.

اما تجربه تلخ نشان داد که با وجود همه این پیروزیها امکان احیای سرمایه داری درکشور شوروی ازمیان نرفته است. نمونه یوگسلاوی و چین و.... ثابت کرد که امکان تبدیل کشورسوسیالیستی به کشور سرمایه داری فقط ازطریق حمله مسلحانه خارجی نیست، بلکه ازطریق حمله ایدئولوژیک وسیاسی وفرهنگی داخلی نیزهست. اگرعناصری از بورژوازی بتوانند ستاد طبقه کارگر یعنی حزب کمونیست را از داخل تسخیر کنند خواهند توانست حزب و کشور را از راه سوسیالیستی براه سرمایه داری برگردانند. درکنگره 20 و 22 حزب کمونیست شوروی به رهبری خروشچف و دستیارانش که سالها خود را درصفوف طبقه کارگر پنهان کرده بودند به کودتای رویزیونیستی درحزب و دولت دست زدند، مارکسیسم- لنینیسم را مورد حمله وحشیانه و کینه توزانه قراردادند، حزب طبقه کارگر را تغییر ماهیت دادند و آنرا به " حزب همه خلق" تبدیل کردند، دیکتاتوری پرولتاریا را حذف نمودند و دیکتاتوری بورژوازی بوروکراتیک را برحزب و دولت حاکم کردند و نام آن را " دولت تمام خلق " گذاشتند. با کسب قدرت سیاسی توسط دارو دسته خروشچف اتحاد شوروی از مرکز انقلاب جهانی به ضد انقلاب جهانی تبدیل شد و نهضت انقلابی جهانی را در دام " راه مسالمت آمیز" که همان راه پارلمانی سوسیال دموکراسی است انداختند و به نام " همزیستی مسالمت آمیز" به بند وبست با امپریالیستها و بویژه امپریالیسم آمریکا و به سوداگری بر سر حق حاکمیت ملتها مبادرت جستند، درفش ظفربخش انترناسیونالیسم پرولتری را بدور افکندند و بر سر هژمونی جهان باامپریالیسم آمریکا به رقابت پرداحتند. درچین نیز پس از درگذشت مائو و کودتای باند دن سیاپینگ ماهیت حزب و دولت چین تغییر کرد و چین سوسیتالیستی تبدیل به چین سرمایه داری گردید. احیای سرمایه داری در این دو کشورو خرابکاری و تفرقه در جنبش کمونیستی و کارگری چنان تاثیرات مخربی بر جای گذاشت که سالها طول میکشد تا این اثرات مسموم را ازاذهان کارگران و رهروان طبقه کارگرد پاک نمود.
کسانیکه دو دوره متفاوت تاریخ حزب کمونیست شوروی و دولت اتحاد شوروی را از یکدیگر نمی شناسند و شوروی را بعد از قدرت گیری خروشچف و شرکا سوسیالیستی ارزیابی کرده و" فروپاشی سوسیالیسم" را با روی کارآمدن گرباچف و یلستین تحلیل میکنند دراشتباه عظیمی بسر میبرند و اینان هنوز درنیافته اند ماهیت دولت و حزب اتحاد شوروی بعد از خروشچف ضد کمونیستی، ضد انقلابی و مناسبات حاکم سرمایه داری انحصاری دولتی بوده است.
نتیجه اینکه:
تجربه انقلاب سوسیالیستی اکتبرو لنینیسم نشان داد که بدون حزب مارکسیستی – لننیستی که درنبردهای طبقاتی برضد ارتجاع، بورژوازی، امپریالیسم و فرصت طلبان رنگارنگ آبدیده شده باشد، بدون حزب کمونیستی که ستاد رهبری انقلاب توده های زحمتکش باشد نمی توان امررهائی پرولتاریا و سایر اقشار تحت ستم را از زیر هرگونه یوغی بسرانجام رسانید، و از پیچ و خمها و دامهای دشمنان انقلاب رهائی جست.
انقلاب اکتبر می آموزد که طبقه کارگر برای آنکه به هدف خویش که ایجاد جامعه ای بدون طبقه و بدون استثمار است نائل آید باید ابتدا قدرت سیاسی را بدست آورد. تنها با بدست آوردن قدرت سیاسی است که طبقه کارگر میتواند به آرمانهای خویش تحقق بخشد.
انقلاب اکتبر نشان داد که بدون اعمال قهر نمیتوان قدرت سیاسی و حکومت را به تصرف درآورد. قهری انقلابی و توده ای و نقشه مند به رهبری حزب پرولتاریاو درهم شکستن نظام سرمایه داری یکی دیگراز درسهای مهم و کلیدی انقلاب سوسیالیستی اکتبر است.
انقلاب اکتبر می آموزد برای پیروزی درمبارزه انقلابی و بخاطر جلب توده ها و رهبری آنها در راه انقلاب سوسیالیستی ناگزیرباید رویزیونیسم و اپورتونیسم را درهم شکست. بدون پیکاری پیگیر و همه جانبه با انحرافات سوسیال دموکراتیسم، آنارکوسندیکا لیسم، اکونومیسم، ترتسکیسم و انواع و اقسام انحرافات خرده بورژوائی و ضد حزبی درمقیا س ملی و بین المللی امکان پیروزی پرولتاریا وجود نخواهد داشت. مبارزه با سرمایه داری وامپریالیسم از مبارزه با رویزیونیسم جدانیست و نمی تواند باشد.
لنینیسم مظهر این انقلاب سوسیالیستی کارگری با مشی قاطع خویش بر گنجینه مارکسیسم و سوسیالیسم علمی افزود، پرولتاریا و خلقهای ستمکش را با سلاحهای برائی مسلح نمود. تنها با این سلاح است که می توان اکتبر های گذشته را دراشکال و شرایط جدیدی احیا نمود و بشریت را ازشر بربریت سرمایه داری، امپریالیسم و تمام آثار بازمانده از قرون گذشته رهانید. اینست آنچه راه اکتبر میاموزد.

درخشان باد راه پرافتخار انقلاب کبیرسوسیالیستی اکتبر شوروی!
مبارک باد شصتمین سالگردانقلاب کبیر اکتبر چین!
زنده باد مارکسیسم لنینیسم!
حزب کارایران(توفان)
اکتبر 2009
www.toufan.org

برگرفته از توفان الکترونیکی شماره 40 نشریه الکترونیکی حزب کارایران نوامبر 2009