۸ اردیبهشت ۱۳۸۸


به مناسبت اول ماه مه
آزادی فوری همه فعالین کارگری از زندان

کارگران ایران بطورکلی مبارزات تاریخی گرانقدر و همپای آن تجارب تشکیلاتی و سندیکایی فراوانی را پشت خود دارند.آنها برای نیل به مطالبات و آرمانهای خود طی نسل های گذشته متشکل و متحدانه مبارزه کرده ودراین راه قربانیان بیشماری را در راه آمال واهداف خود بجای گذارده اند. اعتصابات کارگران کوره پز خانه ها، دخانیات، چیت سازی، کبریت سازی، نساجی وغیرو درگذشته های دور یا آور مبارزات درخشان آنان است. امروزه با اینکه طبقه کارگر ایران درمقایسه با گذشته ازجهت کمیت وتراکم به نیروی بالقوه عظیمی برای بدست گرفتن قدرت سیاسی تبدیل شده و آمادگی بیشتری رادارد، لیکن دچار پریشانترین و فلاکتبارترین دوران تاریخ خودمی باشد.زیرا از یک سو وضع وخیم اقتصادی همراه با سرکوب هرنوع آزادی های صنفی، سیاسی و اجتماعی بردوش این طبقه سنگینی می کند، واز سوی دیگر عدم وجود فرماندهی سیاسی واحد از برایی پیکارمتحدانه آن می کاهد. با این حال کارگران ایران هرگز برای احقاق حقوق خود از تکاپو نیافتاده وبا اعتصاب و کم کاری هرچند غیر متشکل هم اکنون درصف مقدم مبارزات اجتماعی دراین برهه ازتاریخ ایران قراردارند. صدها اعتصابات کارگری در در چند ماه اخیر نشان از رشد جنبش کارگری دارد که تشکیل سندیکاهای مستقل از دولت را در راس برنامه های خود قرار داده است. تاسیس سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ،شرکت واحد اتوبوسرانی تهران .... و پیکارمتحد کارگران دراین سندیکا ها یک گام باارزش و بزرگی است که رژیم ضد کارگری جمهوری اسلامی را به وحشت انداخته است. سرکوب مستمر این اتحادیه های نوپا و دستگیری رهبران آن نمی تواند خللی در اراده این کارگران شریف که از حمایت گسترده داخلی و بین المللی برخوردارند وارد آورد.
مبارزات کارگران علیرغم سرکوب و زندان و شکنجه هر روز دامنه گسترده تری می یابد و مصمم تر برای تحقق مطالباتشان می رزمند. در زیر به چند نمونه از دستگیری ها و اعتراضات کارگران در یک ماه اخیر اشاره میکنیم:
صبح روز شنبه 29 فروردين در حدود 100 كارگر شركت كيان تاير در مقابل مجلس تجمع كردند و خواستار دريافت حقوق معوقه خود شدند . اما توسط نيروهاي انتظامی پراكنده شدند و حدود 20 نفر ازفعالین آنان دستگیر شدند.
حدود 90 تن از اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکلهای کارگری در منزل غالب حسینی در سنندج توسط نیروهای امنیتی و انتظامی چندین ساعت بازداشت و پس از بازجویی آزاد شدند . غالب حسینی از فعالان کارگری ایران است که بدلیل شرکت در مراسم روز جهانی کارگر ، از اسفند ماه در زندان بسر می برد . (رادیو فرانسه 28/1/88)
حمیدرضا عباسی نماینده کارگران اخراجی کارخانه لوله سازی اهواز گفت : 1800 کارگر این کارخانه از کار اخراج شده اند ، کارگران برای اعتراض هر روز در مقابل استانداری ، اداره کار و کارخانه تجمع می کنند.(ایلنا 28/1/88)
جلیل احمدی ، فریدون نیکوفر ، علی نجاتی ، قربان علیپور و محمد حیدری مهر از متهمین پرونده اعتصابات کارگری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در شعبه اول دادگاه انقلاب دزفول به یکسال حبس محکوم شدند.کارگران نامبرده به مدت 3 سال نیز از حضور در کلیه فعالیتهای کارگری و انتخابات صنفی کارگران محروم شدند. در این حکم 6 ماه از محکومیت زندان 4 متهم اول و 8 ماه از محکومیت نفر پنجم به مدت 5 سال تعلیق گردید.(فعالان حقوق بشر در ایران 25/1/88)
حدود 160 کارگر کارخانه نخ البرز از کار اخراج شدند. کارگران در این کارخانه 12 ساعت در روز کار می کنند، در حالی که تنها حقوق 8 ساعت کار روزانه را دریافت می کنند. کارگران این کارخانه در چندین نوبت نسبت به عدم دریافت حقوقشان دست به اعتراض زده بودند. (کمیته گزارشگران حقوق بشر 24/1/88)
عیدعلی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین اعلام کرد : 200 نفر از کارگران شرکت پوشینه بافت و 100 نفر از کارگران شرکت نقش ایران در اعتراض به عدم دریافت حقوق و عیدی در مقابل استانداری قزوین تجمع کردند.(ایلنا 18/1/88)
حمیدرضا عباسی نماینده کارگران اخراجی کارخانه لوله سازی اهواز گفت : 1800 کارگر این کارخانه از کار اخراج شده اند ، کارگران برای اعتراض هر روز در مقابل استانداری ، اداره کار و کارخانه تجمع می کنند.(ایلنا 28/1/88)
و.......
پیکار جسورانه کارگران برای تشکیل اتحادیه مستقل و اضافه دستمزد و حقوق پرداخت نشده... همه نشان از پیشروی مبارزات قهرمانانه کارگران دارد و رژیم را سخت به تکاپو انداخته است.حزب کارایران(توفان) از پیکارعادلانه طبقه کارگر ایران با دهها سال تجربه انقلابی و سندیکائی عمیقا حمایت کرده و خواستهای آنها را برحق و انسانی می داند. ما معتقدیم که که تنها اتحاد طبقاتی وتشکل این طبقه است که شرط نخست سایرموفقیتهای وی بشمار می رود. چاره کارگران حزب طبقه کارگراست که به دانش مارکسیسم لنینیسم مسلح باشد و باید ازاین طریق وفقط ازاین طریق منطقی و طبقاتی، مرگ نظام فقرآور ونکبتبار سرمایه داری وحشی را فراهم آورند.
اینک در آستانه برگزاری اول ماه مه که شماری از نمایندگان و رهبران سندیکا ها و فعالین کارگری در زندان بسرمی برند، خواست آزادی فوری و بی قید وشرط آنها و همه زندانیانی سیاسی یکی از خواسته های مهم کارگران و همه نیروهای مترقی می باشد. باید متحدا به دفاع ازنمایندگان فعالین سندیکایی دربند برخیزیم و برای آزادی آنها از هیچ کوششی دریغ نورزیم.

نقل از توفان الکترونیکی شماره 33 نشریه الکترونیکی حزب کارایران اردیبهشت 1388
http://www.toufan.org/
toufan@toufan.org