۱۲ تیر ۱۳۸۷


فریاد خشم دردانشگاههای ایران
چند نکته درمورد مبارزات اخیر دانشجوئی

مبارزات درخشان دانشجویان دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه زنجان درهفته های اخیر ازچند لحاظ جای خاصی درنهضت دانشجوئی کشورما دارد:

1 - طول مدت مبارزات
با آنکه نیروهای امنیتی و حراستی و سرکوبگر رژیم تمام توان خود را بکارانداختند تا اعتصاب و تحصن دانشجویان تربیت معلم را سریعا خاموش گردانند و از انعکاس آن درایران و جهان جلو گیرند، این تحصن با حضور بیش از 3500 تن و با اعتصاب غذای بیش از 100 تن از دانشجویان پس از 11 روز با پیروزی پایان یافت. وزارت علوم و دست اندرکاران دانشگاه تمامی مطالبات دانشجویان ازجمله برکناری 2 معاون دانشگاه، لغو حکم کمیته انضباطی درمورد 8 دانشجو، بهبود وضعیت امکانات رفاهی و تعویق امتحانات را پذیرفتند. دانشجویان دلیر علیرغم تمامی فشارها و شانتاژهای وارده نظیر تهدید وارعاب خانوداه دانشجویان متحصن، صدور حکم تعلیق ازتحصیل، قطع کردن آب دانشگاه، قطع کردن اینترنت دانشگاه، زندانی کردن دانشجویان در محل تحصن، حضور گسترده تشکلهای شبه نظامی ووابسته دردانشگاه.... با عزم راسخ و متحد و یکپارچه به مبارزات خود ادامه دادند و بدون هراس از این بگیر وببندها خواسته های برحق خود را بر مسئولین دانشگاه تحمیل کردند.

اعتراضات شکوهمند بیش از 3000 دانشجوی دانشگاه زنجان علیه مسئولین دانشگاه و علیه " حسن مددی" معاون دانشجوئی دانشگاه زنجان که قصد تجاوز به یکی ازدختران دانشجو را داشته، بعد از یک هفته پایان یافت. برکناری و محاکمه قضایی حسن مددی معون دانشجوئی دانشگاه، عدم برخورد با متحصنین و دانشجوی دختر قربانی این ماجرا، پیگیری پاسخ وزیر علوم ازسوی نماینده زنجان درمجلس، بررسی کفایت رئیس دانشگاه توسط کمیته ای مرکب ازدانشجویان و اساتید، تعویق امتحانات، بهبود وضعیت فرهنگی و فعالیت تشکل های مستقل.... خواسته هایی بود که با تمام آنها موافقت گردید. علیرغم اینکه این اعتصاب رسما پایان یافته است اما دانشجویان این آمادگی را دارند
که درصورت دبه در آوردن مسئولین دانشگاه مجددا اعتصاب را از سرگیرند. تداوم، هوشیاری و طول این دوره از مبارزات دانشجویان بسیار برجسته است. دادستان زنجان روز پنج شنبه 29 خرداد ضمن پذیرش گناه کار بودن معاون دانشجویی و دستگیری دخترقربانی با وقاحت تمام اعلام نمود با دانشجویان معترض نیزبرخورد می شود. این در حالی است که اخباری از احضار و تهدید برخی دانشجویان زنجان انتشار یافته است. اعتراض سریع دانشجویان به دادستان زنجان نشان از روحیه رزمنده و عزم راسخ آنها برای ادامه مبارزه دارد.

2- شرکت گسترده دختران در مبارزه
خصوصیت دیگر این دوره ازمبارزات دانشجویان، شرکت گسترده و چشمگیر دختران در مبارزه است که بی تردید یکی از دلایل مهم پیروزیهای اخیر را باید در همین حضور فعال دختران درصحنه پیکار دانست. به کوری چشم ارتجاع و زن ستیزان حاکم اکنون نزدیک به 55 درصد دانشجویان دردانشگاههای ایران زن هستند و این امر برکمیت و کیفیت مبارزه دانشجوئی می افزاید و رژیم را با مشکلات فراوانی روبروساخته و می سازد. سیاست ارتجاعی سهمیه بندی جنسیتی دانشجویان که اخیرا طرح گشته است نشان از وحشت و هراس رژیم جمهور اسلامی ازحضور گسترده دختران در صحنه مبارزه آزادیخوهانه و برابری طلبانه دارد. صحنه های پرشکوه تظاهرات واعتصابات دانشجوئی و برجستگی دختران دراین مبارزات، نوید بخش است وخواب از چشمان تاریک اندیشان ضد بشر ربوده است.
3- اتحاد و همبستگی
خصوصیت مهم دیگر این دوره از پیکار دانشجویان اعلام همدردی و همبستگی مشخص سایر دانشجویان دانشگاههای سراسر ایران و همچنین سندیکاهها و تشکلات کارگری است. اکنون اعتراضات دانشجوئی به نقطه معینی محدود نیست و تقریبا کلیه دانشگاههای ایران را از تهران و آذربایجان، کردستان، خوزستان، مازندران، اصفهان، مشهد، شیراز و غیرو را دربرمیگیرد. بیانیه همبستگی بیش از 40 انجمن دانشجوئی دانشگاههای سراسر ایران درحمایت از دانشجویان تربیت معلم، اعلام همبستگی انجمن های مختلف کارگری از مطالبات دانشجویان و همینطور اعلام حمایت دهها انجمن دانشجوئی و زنان... ازمبارزات دانشجویان زنجان، یکی دیگر از ویژه گیهای مهم این دوره از مبارزات است که پیروزیهای اخیر را به همراه داشته است. رشدآگاهی دانشجویان، احساس هم سر نوشتی توده دانشجو، اتحاد و همبستگی و ادامه کاری و تداوم اعتصابات از ویژه گیهای اعتصابات اخیر بوده است.

4- مظالبات عام صنفی دموکراتیک
خصوصیت دیگر دوره اخیر دانشجوئی طرح مشخص مطالبات عام دموکراتیک و صنفی و رفاهی بوده است. این خود نشان میدهد در شرایط کنونی چه سیاستی باید اتخاذ کرد تا بتوان وسیعترین قشر توده دانشجو را به حرکت در آورد و در یک کارزار دموکراتیک و توده ای ارتجاع را به عقب نشینی واداشت.
بی تردید درتوان ورسالت جنبش دانشجوئی نیست که بتواند سوسیالیسم درجامعه مستقرکند.چنین شعاری فقط خاصیت ارضای روشنفکرانی رادارد که در رویا بسرمی برند وبدون تعمق و بدون درنظرگرفتن سطح مبارزه و توازن قوا وقت و بی وقت زنده باد سوسیالیسم صلا میدهند. این چپ روی کودکانه و ماجراجویانه درعمل همان نتایج راست روانه محافل دانشجوئی را دارد که می کوشند جنبش دانشجوئی را به زائده جناحی از رژیم تبدیل نمایند.این دو سیاست چپ و راست فرجامی جز تضعیف، تفرقه و به حاشیه راندن جنبش دانشجوئی ندارد. عده ای ازاحزاب و سازمانهای منحرف که آلوده به کمکهای مالی از اسرائیل هستند با تبلیغ شعارهای انحرافی دربین دانشجویان و سوء استفاده از مبارزات آنها و درج عکسهای شیش در چهار دانشجویان با شعار" سوسیالیسم یا بربریت " در وبسایتهای خود ضربات سختی بر پیکر جنبش دانشجوی وارد ساخته اند. منتسب کردن جنبش خودجوش دانشجوئی به خود و تبلیغ علنی گرائی سرانجامی جزلو رفتن و دستگیری شمارقابل توجه ای از دانشجویان در 13 آذر سال گذشته نداشته است.این دانشجویان بی خبر و ساده دل فریب کسانی را خورده اند که هدفشان اساسا سوسیالیسم وعدالت اجتماعی نیست. اینها هدفشان ایرانی آزاد و آباد و مستقل نیست. اینان منتظر تجاوز نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران هستند تا درپارکابی آنها "سوسیالیسم" بنا کنند. این جماعت رنگارنگ بی هویت که حامل ویروس ضد کمونیستی منصور حکمت هستند هدفی جز تخریب در جنبش نوپا و به شکست کشانیدن آن درقالب "سوسیالیسم همین امروز" ندارند. این همان وظیفه نامبارکی است که این عده رسالت آن را به عهده گرفته اند.

نیاز جنبش دانشجوئی درشرایط کنونی ایجاد کنفدراسیون واحد وسراسری دانشجویان است که بتوان با برنامه و اهداف واحد صنفی سیاسی وسیع ترین قشر دانشجو را درآن متشکل کرد و به فعالیت دراز مدت پرداخت. چنین کنفدراسیون دموکراتیکی می تواند دربرگیرنده منافع عام توده دانشجو صرف نظراز مرام و مذهب و ملیت باشد. چنین تشکلی دراهداف ووظایف دموکراتیک خود نمی تواند نسبت به سرنوشت سایر اقشار و طبقات جامعه نظیرکارگران، زحمتکشان، زنان، معلمان، کارمندان... بی تفاوت باشد. چنین تشکلی نمی تواند نسبت به تجاوزاحتمالی امپریالیستها به ایران و یا تحریم های اقتصادی بی تفاوت باشد ودرمبارزه فقط به فکر منافع خویش باشد. درخت را ببیند اما جنگل را نبیند. خواست جدائی دین از دولت و آموزش و لغو حجاب اجباری خواست عموم جامعه است.خواست آزادی بی قید و شرط تمامی زندانیان سیاسی خواست عموم جامعه است. خواست اخراج نیروهای انتظامی، حراست وبسیج و تفتیش عقاید از صحن دانشگاه خواست عموم دانشجویان است. خواست رفاهی و متنوع صنفی و آموزشی خواست عموم دانشجویان است. می توان عموم این مطالبات واهداف و خواسته های دانشجویان را ریز کرد و بصورت برنامه ای مدون به بحث گذاشت. اما اساس چنین تشکلی باید بیان دفاع ازمنافع عام جنبش دانشجوئی باشد تا بتوان در پیکار علیه نظام استبدادی و تاریک اندیش جمهوری اسلامی تاثیر گذاربود.
حزب ما به دانشجویان بمناسبت بیداری و پیکارجوئی و شجاعت آنها درود میفرستد و خود را در شادی و پیروزی آنها شریک می داند و با تمام قوا از مبارزاتشان پشتیبانی میکند.
زنده باد پیکارمتحد دانشجویان!
ننگ ونفرت بر رژیم خونخوارجمهوری اسلامی!

نقل از توفان الکترونیکی شماره 23
ارگان الکترونیکی حزب کارایران تیر ماه 1387
http://www.toufan.org/
toufan@toufan.org