۱۷ فروردین ۱۴۰۳

سوئد در نسل کشی فلسطین شریک است

 سوئد در نسل کشی فلسطین شریک است

مصاحبه با خبرنگار ونویسنده سرشناس سوئد

 کیسا اکیس اکمن خبرنگار و نویسنده مشهور و سرشناس چپ سوئدی است.وی اکنون به‌عنوان سردبیر مجله" پارابل" که یک نشریه مستقل و چپ ضد سرمایه‌داری و ضد امپریالیستی است فعالیت می‌کند و در چندین روزنامه معتبر سوئدی نیز قلم می‌زند. کیسا اکمن چندین کتاب تا کنون نوشته است که از معروفترین آنها، کتاب "جامعه طبقاتی و افزایش شکاف طبقاتی است".وی در این کتاب از حوادث مرگبار کارگران که در رسانه‌های رسمی مورد توجه قرار نمی‌گیرند، سخن گفته و نظام سرمایه‌داری را  شدیدا به چالش می‌گیرد.وی با بیان اینکه سرمایه‌داری مدام در سودای سود است می‌گوید:

"سرمایه‌داری در سه عرصه به‌حقوق کارگران یورش می‌برد.

"یکم با خصوصی‌سازی و ورود به بخش رفاه،دومً با مشارکت در فعالیت‌های بانکی و سفته‌بازی به‌میزان فزاینده و سوم با کاهش دستمزدها و/یا انتقال سرمایه به کشورهایی با نیروی کار ارزان."

کیسا اکمن در یکی از برنامه تلویزیونی تحت نام"جهان ایده" سیستم سرمایه‌داری را  شدیدا مورد انتقاد قرار داد و صریحا ماهیت تولید هرج و مرج‌طلبانه و آنارشیستی آن را به زیر سئوال برد. او همچنین در صحبت از ربات‌سازی به‌نظریه پردازانی مانند پل میسون که معتقدند ربات‌سازی مشاغل را تصاحب می‌کند و نرم افزار محصولی است که خودش را می‌سازد اعتراض کرده و پرده از استثمار نامرئی اتوماتیسیون برداشته است.

کیسا اکمن یکی از شخصیت‌های برجسته حامی خلق فلسطین نیز می‌باشد که در بسیاری از تظاهرات‌های ضد صهیونیستی شرکت کرده و سخنرانی‌های درخشانی در همبستگی با جنبش مقاومت فلسطین و در محکومیت نسل‌کشی در غزه ایراد نمود.

کیسا اکمن در تابستان 2015، یکی از سرنشینان کشتی‌ صلح  "شیپ تو غزه" برای ایجاد افکار عمومی جهانی علیه شکستن تحریم و محاصره غزه توسط رژیم صهیونیستی و اشغالگر اسرائیل بود.وی به‌همراه 17 نفر دیگر توسط ارتش متجاوز اسرائیل دستگیر گردید و یک هفته در زندان گیون در رمله مورد بازجویی شدید قرار گرفت. او معتقد است که اسرائیل به‌عنوان یک کشور «بر اساس اشغال، آوارگی مردم و آپارتاید ساخته شده است» و این باید همواره مورد انتقاد قرار گیرد و مبنای بحث علل بحران فلسطین باشد.

هئیت تحریه توفان الکترونیکی مصاحبه کوتاهی با کیسا اکیس اکمن در مورد فلسطین داشته که در زیر ملاحظه می‌فرمائید.

پرسش: ابتدا از شما تقاضا می‌کنیم به اختصار خود را برای خوانندگان نشریه ما « توفان الکترونیکی» معرفی کنید.
 پاسخ: من کیسا اکیس اکمن هستم خبرنگار، نویسنده و موسس مجله پارابول Parabol.من چهار کتاب در باره حقوق زنان، سرمایه‌داری و بحران یورو در یونان نوشته‌ام . من همچنین گاهی برای بخش فرهنگی و پر تیراژ روزنامه افتون بلادت Aftonbladet Kultur و"دالا دموکراتن"  Dalademokraten و روزنامه نروژی مبارزه طبقاتی  Klassekampen می‌نویسم. من در سطح بین‌المللی با هدف جلوگیری از قاچاق زنان، به‌عنوان مثال فحشا و رحم اجاره‌ای سخنرانی می‌کنم.
 پرسش :در سال 2015 شما برای همبستگی با مردم غزه با کشتی صلح ،"شیپ تو غزه" به آن دیار سفر کردید و توسط ارتش اسرائیل دستگیر شدید. هدف از این سفر و اتفاقاتی که درحین دستگیری برای شما افتاد را برایمان به اختصار شرح دهید
پاسخ:ایده کشتی صلح به‌غزه به منظور شکستن محاصره غزه است و بنابر این هر ساله قایق‌هایی وجود دارند که در بنادر مختلف اروپا در مسیر خود در غزه توقف می‌کنند. در هر بندری تظاهرات و جلساتی برای جلب توجه به اشغال فلسطین توسط اسرائیل برگزار می‌شود. در قایق‌ها دارو، ویلچرها (صندلی‌های مختص آسیب دیدگان جسمی و سایر موارد مورد نیاز غزه وجود دارد.زیرا محاصره اسرائیل اجازه واردات یا صادرات چیزی را نمی‌دهد. ایده این است که فعالان و نویسندگان و سیاستمداران با قایق‌ها به جهان خارج نشان دهند که محاصره غیرقانونی چگونه فلسطین را ویران می‌کند. این یک ضربه تبلیغاتی عظیم علیه اسرائیل است و بنابر این آنها سرمایه‌گذاری زیادی برای توقف قایق‌ها می‌کنند.
در پاسخ به پرسش شما که چه بر سر ما آمد، باید عنوان کنم آنها ما را در آب‌های بین‌المللی اسیر کردند، از تازر و گلوله استفاده کردند، دوازده ساعت ما را تحت بازجویی قرار دادند، سپس یک هفته ما را در زندان انداختند و بعد ما را اخراج کردند.
 پرسش :شنیدیم در سوئد تظاهرات زیادی علیه رژیم صهیونیستی پس از 7 اکتبر برپا شده و تظاهرات همچنان و هر هفته بصورت گسترده‌ای ادامه دارد. همبستگی با مردم فلسطین در سوئد را چگونه می‌‌بینید؟آیا حزبی در پارلمان وجود دارد که از مردم فلسطین حمایت کند؟
پاسخ :با آشکار شدن جنایات جنگی اسرائیل، همبستگی مردم سوئد نیز بسیار وسیع و همواره در حال افزایش است. متأسفانه ما قدرتی در کنار خود نداریم زیرا سوئد به ناتو پیوسته و خود را در حوزه منافع آمریکا قرار داده است. امروز تفاوت بزرگی با سال 2003 است که احزاب سیاسی، روزنامه‌ها و اتحادیه‌های کارگری مخالف جنگ در عراق بودند و به‌تظاهرات پیوستند.
 پرسش:آیا فکر می‌کنید اعتراضاتی که تا کنون در راستای همبستگی با مردم فلسطین انجام شده کافی است یا باید اقدامات جدید و رادیکال اتخاذ شود و آن را توسعه داد؟ 
 پاسخ:تظاهرات خوب است، اما ما باید قدم بعدی را برداریم و به شرکت‌ها و مقامات سوئدی که با شرکت‌های اسرائیلی همکاری می‌کنند اشاره کنیم. 34 درصد اقتصاد اسرائیل را تجارت خارجی تشکیل می‌دهد و نسبت به‌تحریم فوق‌العاده حساس است. به‌همین دلیل بسیار مهم است که تجارت با شرکت‌های اسرائیلی غیر اخلاقی و تابو تلقی شود. سوئد سلاح‌های زیادی از اسرائیل می‌خرد و در نسل‌کشی شریک است.
ازاینکه مصاحبه با ما را پذیرفتید بسیار سپاسگزاریم
کیسا اکمن: منهم از شما تشکر می‌کنم
نقل از توفان الکترونیکی شماره 213